fbpx

מה שאיפשר לאדם לשרוד במשך אלפי שנים הוא יצר ההשרדות שלו, יצר ההשרדות מורכב משני מרכיבים עיקריים : צריכת מזון מספקת והדחף להתרבות, צורך נוסף שהכרחי על מנת לשרוד הוא צורך עשיית צרכים ובמאמר זה נרחיב על היצרים וכיצד הם משפעים על מבנה גופנו. קודם כל יש להגדיר מה הוא יצר: ‘יצר הוא צרוך פיזיולוגי קיומי ובלתי רצוני הגורם לביצוע פעולות שונות על מנת לשרוד’, מכך ניתן להבין כי אין אנו בוחרים באופן מודע להרגיש את היצרים שלנו אך אנו כן בוחרים אם לקיים אותם או לשלוט בהם.

יצר האכילה הוא היצר המשליך בצורה המורכבת ביותר על חיי היום יום בעת המודרנית והוא היצר היחידי שאינו עבר התאמה לעת הזו בשונה משאר היצרים, ואנו נתמקד בעיקר בו. יצר האכילה הוא לא רק מקור להזנת הגוף באנרגיה ולקבלת מרכיבים לתפקוד מיטבי של גופינו אלא הוא מקור מהותי ועיקרי אצל מרבית האנשים של הנאה. מכיוון שאוכל מסב לנו הנאה פיזית וגם ישירות נכנס לגופינו (בשונה מקריאה, האזנה למוזיקה וביצוע פעולות מהנות אחרות) וגורם לשינויים פיזיים בתהליכים בגופינו מבחינת בחירות המזון שלנו ודפוסי האכילה שלנו. דבר זה הופך אותו למרכיב הנאה מהותי, נוח, ממכר וזמין של אדם מן המניין. אדם שאינו למד להגביל את עצמו באוכל ולהנות משאר הדברים שיש לחיים להציע.

יצר עשיית הצרכים הוא היצר הראשון שעליו אנו מלמדים לשלוט כל אדם בשלבי ההתפתחות הראשונים שלו כתינוק, קרי תהליך הגמילה מחיתול ועשיית צרכים במקום המיועד לכך. היצר השני בו אנו מלמדים לשלוט בעיקר בגילאי ההתבגרות הוא יצר ההתרבות או היצר המיני. אנו עושים זאת על ידי מוסכמות חברתיות, הגבלת תכנים, והסברה על מנת שהאדם הגדל יפעל על פי המוסכמות והנורמות החברתיות, על ידי שליטה עצמית בדחפים הפיזיולוגים הטמועים בו. 2 היצרים הללו אצל מרבית האנשים נמצאים תחת שליטה עקב הנחלת קווים מנחים ומשמעת עצמית בנוגע אליהם מתחילת חייהם הצעירים ולכן אין מגפת ‘אונס’ או מגפת ‘צואה’.

יצר האכילה הוא היצר שהיווה עמוד תווך משמעותי בהתקדמות הטכנולוגית של האנושות, החל ממטחנות המונעות ע”י זרימת רוח או מים ואל מכשור מודרני שמאפשר לקבל מקסימום יבול מכל קציר וכלה אל שאר תעשיות המזון המשמשות בטכנולוגיות קצה על מנת לייצר יותר אוכל בצורה יעילה יותר וכך לעשות אותו זול וזמין יותר לציבור הרחב.

כעת נחזור לימי קדם – אלו היו ימים שמזון בשפע היה זמין לפלח קטן מאוד מהחברה, המעמד הגבוה, השליטים, האנשים רמי הדרג, אלו אנשים אשר לא חוו מחסור במזון או אכלו מזון דלוח וחסר טעם וישנה סיבה לכך מדוע לפני מספר מאות שנים השמנה הייתה סימן לשפע. מנגד, לאנשים הפשוטים שעל עבודתם מתבססת החברה, מזון לא היה זמין כמו בימינו ובימי קדם לבלות מספר שעות לא מועט בלי לאכול היה דבר שבשגרה, לאכול אוכל חסר טעם וזהה בכל יום ויום היה דבר שבשגרה, וכל פעם היו אוכלים בידיעה שאולי לאחר מכן לא יהיה (לכן עדיין חלק מההורים מלמדים את ילדהם לסיים את הצלחת עד הסוף) ומכאן מגיע המנהג להכין מטעמים ושפע של אוכל בכל מועד וחג, כי רק באלו היו עושים מאמץ על מנת לחגוג ולהנות משפע שאינו קיים בשגרה ובכך להבדילו מיום חול.

– – – – – – – – – –

חלפו השנים ואיתם הגיעה המהפכה התעשייתית, התפתחויות טכנולוגיות שאיפשרו לייצר מזון בצורה המונית, לשנע אותו, לאחסן אותו לתקופה (קירור או שימור) ובכך לעשותו זמין תמיד. לאחר מכן הגיעו חברות ייצור המזון וכעסק מטרתם היחידה היא לייצר רווח, הם העסיקו מהנדסי מזון,כימאים ושלל מומחים אחרים על מנת לייצר מזון כמה שיותר ממכר מבחינת טעם,מרקם,זמינות ולהשפיע על המודעות החברתית שלנו לגבי מה מותר ומה אסור.

בנוסף לכך נפתחו המון רשתות של מזון מהיר, שהראשונה שבהם הייתה ‘מקדונלדס’ ואחריה שלל רשתות אחרות שמאפשרות לרכוש מזון בצורה זולה ומהירה, ללא צורך בקנייה של המצרכים והכנתם. כלומר רשתות מזון מהיר חוסכות המון זמן לאדם הרעב שחי בחברה שבה אין מספיק זמן פנוי כי כולם עסוקים במגוון מחוייבות שהאחרונה בסדר העדיפויות שלהם היא להזין את גופם ולא רק להכניס קלוריות ריקות מתוכן.

הדבר היחידי שלא השתנה עם השנים שחלפו מידי קדם הוא הנורמה החברתית בנוגע לאכילה וצריכת מזון, או היכולת והמודעות שלנו בנוגע לשליטתינו ביצר האכילה. כתוצאה מכך אנשים אינם מקבלים חינוך מגיל צעיר בנוגע לשליטה ביצר הזה למרות שמדובר בדבר הכרחי על מנת למנוע מצב של השמנה או השמנת יתר ושמירה על משקל גוף תקין. עקב כך והתנאים אותם פירטנו קודם (מזון זמין,ממכר,זול) נוצר מצב שבו עדיין הורים מלמדים ‘לסיים את הצלחת’ ושוכחים שגוף האדם זאת מכונה מושלמת היודעת לנתר הוצאה קלורית וצריכה קלורית בצורה מושלמת ללא צורך באכילה מעבר לסף החשק שהוא אצל ילדים עדיין מושלם ואינו פגום עקב אכילה מופרזת ודלקתיות יתרה שמגיעה עמה וגורמת להשמנה.

לסיכום מגפת ההשמנה נגרמת עקב מחסור בשליטה עצמית ביצר האכילה המביא לאכילה מופרזת ולהשמנה, כל זאת עקב חוסר מודעות וחינוך של ההורים והאדם המתבגר לצורך לשלוט ביצר זה והסביבה שבכוונה גורמת לצריכה מופרזת על מנת להניב רווחים מירביים על חשבון בריאות הציבור.

כללי 1.1       ברוכים הבאים לתקנון ‘אחת ליום’, מפעילת האתר המשמש כחנות וירטואלית (להלן: “האתר“)., בעלת הזכויות באתר ובכל התוכן הדיגטלי והפיזי, הינה הפתרון א.ס. בע”מ (להלן: “החברה”) מרחוב ערוגות 3 לוד. 1.2 בתקנון זה ו/או בכל חלק אחר באתר, השימוש בלשון זכר הינו לצורכי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס לנשים וגברים כאחד. 1.3      […]...
טבלת השוואה בין שיטת ‘אחת ליום’ לבין שאר הפתרונות הקיימים כיום ✔️ – התנאי קיים  ? – קיים אצל חלק מהמתחרים ❌ – אינו קיים כלל תנאי הכרחי להצלחת התהליך אחת ליום מתחרים הרגשת שפע בתהליך הירידה במשקל ✔️ ? ירידה במשקל ללא הרעבה מכוונת ✔️ ? השארת אוכל כמקור הנאה בשגרה ✔️ ? תהליך […]...
לכל אחד מאיתנו יש את החבר או את המכר שאוכל ואוכל ואינו משמין, פעם תהיתם מה מאפשר לאותו אדם להישאר רזה ולא להשמין חוץ מהתירוץ בו כל אחד משתמש כדי להפסיק לחשוב שהכל זה ‘גנים’. אז ככה – נכון שגנטיקה משחקת תפקיד לא קטן בנטייה להשמנה אצל כל אדם אך מעבר לכך יש מספר גורמים […]...
‘עוגת ההנאות‘ היא עוגה דמיונית המורכבת מכלל הדברים המסבים לנו הנאה בשגרת היום יום שלנו, אך מכאן עולה שאלה הכרחית שהיא – אם יש לנו צורך כל הזמן למלא את העוגה אז מה גורם אצלנו לירידה ברמת ההנאה או אפשר לומר ל’סבל’?. להלן כמה דוגמאות: רגשות שליליים שעולים בנו עקב חוסר קבלה עצמית (בעיקר עקב […]...
מעט רקע בסיסי על מנת להבין שגוף האדם הוא מכונה כה מורכבת שעדיין לא יודעים את כל הדברים והדרכים שבהם קורים תהליכים מסוימים. בגוף האדם קיימים מגוון הורמונים שהם מעין מפקדים המופרשים מבסיסים ברחבי הגוף (בלוטות) והם אומרים לחיילים בשטח מה לעשות. נתחיל מהסבר פשוט על כמה הורמונים כי בטוח נתקלתם במושגים כמו אינסולין ועוד’. […]...